Znaczenie pisania profilu firmy (zwanego również profilem biznesowym) jest często pomijane. Profil firmy może być skutecznym narzędziem do zaprezentowania swojej organizacji reszcie świata. Pomimo rozwoju Internetu i mediów społecznościowych, wciąż jest miejsce dla tradycyjnego profilu firmowego, który nie sprzedaje bezpośrednio produktów lub usług, ale buduje wizerunek i wiarygodność firmy.
Co to jest profil firmy? Jak określić cel działalności gospodarczej?
Profil firmy, nazywany również profilem biznesowym lub profilem korporacyjnym, podsumowuje cel, historię, funkcje i perspektywy organizacji. Dobrze napisany profil firmy umożliwia szybkie i łatwe przedstawienie kluczowych informacji mediom, potencjalnym klientom i inwestorom oraz opinii publicznej.
Co należy uwzględnić przy pisaniu profilu firmy?
Nie ma dokładnej formuły pisania profilu biznesowego. Rodzaj informacji i długość profilu firmy zależy od organizacji i jej celów.
Profil działalności elementy
- Misja – podsumowanie celu firmy.
- Przesłanie lidera – krótkie przesłanie od CEO/Dyrektora może krótko wyjaśnić misję, cele, osiągnięcia i znaczenie firmy w szerszym kontekście.
- Ogólny opis działalności firmy – może zawierać krótkie wyjaśnienie rodzajów oferowanych produktów i/lub usług. Nie jest konieczne wchodzenie w szczegóły, ponieważ można je zawrzeć w broszurach produktowych lub usługowych oraz na stronie internetowej.
- Historia firmy – firmy o ugruntowanej pozycji często mają za sobą ciekawe historie dotyczące sukcesów w przeszłości i wyzwań, które udało im się pokonać. Nowe firmy mogą podkreślić doświadczenie założycieli i to, co zainspirowało ich do rozpoczęcia przedsięwzięcia.
- Sukcesy i kamienie milowe – może to obejmować krótkie studia przypadków wyjaśniające, w jaki sposób Twoja firma pomogła swoim klientom oraz przegląd ważnych osiągnięć.
- Nagrody i certyfikaty – należy podać wszelkie nagrody i certyfikaty branżowe, które są wymagane do wykonywania pracy.
- Profile kluczowych pracowników – powinny być utrzymane w spójnym stylu i zawierać ten sam rodzaj informacji.
- Ład korporacyjny – podejście do spełniania wymogów prawnych.
- Odpowiedzialność społeczna – w jaki sposób firma dostosowuje swoje wartości i zachowania do oczekiwań i potrzeb interesariuszy – klientów, inwestorów, pracowników, dostawców, społeczności i całego społeczeństwa.
- Kultura firmy – może to obejmować podejście organizacji do rozwoju pracowników, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ogólnego środowiska pracy.
- Wyniki finansowe – jeśli firma jest notowana na giełdzie, należy zamieścić podsumowanie najnowszych danych finansowych.
Nie jest to bynajmniej pełna lista. Profil działalności może wymagać uwzględnienia innych, nieujętych tu obszarów tematycznych. W przypadku większości z tych sekcji kluczowe pytania, które należy zadać podczas pisania profilu firmy, to „Co nas wyróżnia spośród innych?” i „Co sprawia, że jesteśmy pamiętani?”.
Profil działalności – wskazówki dotyczące jego pisania
Chociaż profil działalności to po prostu spisanie szczegółów dotyczących firmy, jego napisanie może nie być łatwe. Podziel to na małe kroki i skorzystaj z poniższych wskazówek. Sprawią one, że napisanie przeglądu firmy będzie odrobinę łatwiejsze.
Zacznij od informacji wstępnej
Jeśli Twoja firma już działa, to prawdopodobnie masz już swoją prezentację. Profil firmy może zacząć się właśnie od niej.
Pierwszy akapit przeglądu firmy powinien zawierać tylko kilka zdań wyjaśniających. Im krótszy i jaśniejszy jest ten akapit, tym większe prawdopodobieństwo, że czytelnik go zrozumie i będzie czytał dalej.
Trzymaj się podstaw
Podczas pisania opisu firmy kuszące jest opisanie wszystkich szczegółów. Pamiętaj, że wiele szczegółów dotyczących Twojej firmy, w tym liczby, znajdzie się w dalszych częściach biznesplanu.
Profil firmy powinien zawierać tylko najbardziej podstawowe informacje o firmie, które czytelnik musi znać.
Pokaż swoja pasję
Kiedy opowiadasz o historii, misji i wizji przyszłości swojej firmy, dobrze jest pokazać swoją pasję. Nie prowadziłbyś działalności gospodarczej, gdybyś nie kochał tego, co robisz.
Podekscytowanie działalnością firmy może wzbudzić zainteresowanie czytelnika. Sprawić, że będzie on z zainteresowaniem czytał profil firmy, cel działalności gospodarczej i biznesplan.
Bądź zwięzły
Kiedy coś nas pasjonuje, łatwo dać się ponieść emocjom. Pamiętaj, że w biznesplanie masz dużo miejsca na szczegóły. Profil firmy powinien zawierać tylko najbardziej podstawowe informacje, których ktoś potrzebuje, aby zrozumieć działalność firmy.
Nie ma problemu, jeśli pierwszy szkic opisu firmy jest długi. Po prostu przejrzyj go i zredaguj tak, aby był krótszy, usuwając przy każdym czytaniu niepotrzebne szczegóły i słowa. Zwięzłe opisy mają większe szanse na przeczytanie i zatrzymanie czytelnika przy innych częściach biznesplanu.
Struktura
Profil firmy jest tylko jednym z elementów wielopoziomowego biznesplanu. Stworzenie przejrzystej struktury biznesplanu ułatwia jego lekturę. To samo odnosi się do przeglądu firmy.
Biznesplan powinien składać się z rozdziałów, z których jeden stanowi profil firmy. Następnie można dokonać dalszego podziału treści, aby ułatwić przeglądanie i czytanie, dodając podrozdziały. Przerwy w treści można oznaczyć pogrubionymi nagłówkami.
W oparciu o powyższe sugestie możesz podzielić każdą sekcję przeglądu firmy za pomocą pogrubionych nagłówków, ale możesz również przeplatać niektóre informacje, takie jak struktura firmy i struktura kierownictwa. Każda sekcja powinna mieć tylko kilka zdań długości.
Skorzystaj z pomocy czytelnika testowego
Jeśli masz trudności z redagowaniem swojego profilu firmy, poproś o przeczytanie go przez osobę trzecią. Najlepiej poprosić o to kogoś, kto nie wie zbyt wiele o firmie. Pomoże Ci ona zrozumieć, czy jasno przekazałeś swój komunikat.
Korekta

Korekta jest ostatnim etapem redagowania napisanego przez siebie tekstu. Ten rodzaj korekty polega na wyszukiwaniu literówek, błędów ortograficznych i gramatycznych, które zostały przeoczone. Wiele z tych drobnych błędów może być trudnych do zauważenia w naszych własnych tekstach. Dlatego pamiętaj, aby poprosić o korektę kogoś, kto nie widział wielu wersji Twojego opisu firmy.
Pisałam ostatnio swój profil działalności. Niełatwe zadanie, ale jest bardzo istotna kwestia