Każda firma lub przedsiębiorstwo ma do czynienia z wyzwaniami i możliwościami, jakie stwarza otoczenie. Te mogą być korzystne lub niekorzystne, w zależności od różnych czynników. Dziś szczegółowo przeanalizujemy rodzaje otoczenia biznesowego.
Mikro i makro otoczenie przedsiębiorstwa – czym jest?
Co to jest środowisko biznesowe i otoczenie rynkowe?
Środowisko biznesowe obejmuje czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które wpływają na działalność i funkcje przedsiębiorstwa, zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny. Wpływ na otoczenie jest tak duży, że zmusza przedsiębiorstwo do odnowy i modyfikacji całej działalności.
Środowisko biznesowe stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia dla firmy w zakresie jej wzrostu i rozwoju. Całe doświadczenie związane ze środowiskiem oferuje firmie i jej współpracownikom wspaniałą naukę w procesie jej rozwoju.
Rodzaje otoczenia rynkowego/biznesowego
Istnieją następujące główne rodzaje otoczenia biznesowego;
Mikrootoczenie biznesowe
Wewnętrzne środowisko biznesowe, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje czynniki wewnętrzne firmy. Należą do nich kierownictwo, wsparcie techniczne oraz inne zasoby firmy, takie jak zasoby marketingowe, ludzkie i finansowe.
Zasoby finansowe oznaczają tu możliwości finansowe i księgowe firmy. Zasoby fizyczne oznaczają aktywa materialne firmy, które wykorzystuje ona do produkcji i przekształcania nakładów w wyniki, np. budowę zakładów produkcyjnych i maszyn. Z kolei zasoby ludzkie (HR) odgrywają kluczową rolę w środowisku wewnętrznym firmy.
Dział zasobów ludzkich podejmuje decyzje dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem. System wsparcia technologicznego dysponuje wiedzą techniczną, którą wykorzystuje w produkcji i wytwarzaniu produktów oraz usług.
Środowisko wewnętrzne obejmuje takie czynniki, które można zmieniać i kontrolować w zależności od środowiska zewnętrznego i jego wymagań. Środowisko wewnętrzne firmy zmienia się jednak drastycznie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Niektórzy twierdzą, że nowoczesne i współczesne środowisko pracy nie wpływa na poprawę wydajności i rozwój pracowników.
Makrootoczenie
Makrootoczenie biznesowe obejmuje zewnętrzne siły organizacyjne i instytucjonalne, które są poza kontrolą, ale mogą mieć wpływ na firmę. Na przykład, dostawcy mogą wpływać na dostępność produktów firmy i ich ceny. Poniżej przedstawiono niektóre z głównych czynników zewnętrznego środowiska mikroprzedsiębiorstwa;
Dostawcy
Dostawcy odgrywają istotną rolę jako zewnętrzne czynniki mikrośrodowiska. Dostarczają surowców, składników i innych niezbędnych komponentów do produkcji. Firma produkcyjna powinna mieć zapewnione regularne dostawy surowców, aby mogła sprawnie funkcjonować. Jeśli firma nie otrzyma wymaganego surowca w odpowiednim rozmiarze i formacie, zakłóci to jej procesy. Zwiększyłoby to koszty produkcji i obniżyło marżę zysku, a klienci musieliby ponosić wysokie koszty.
Wiele firm technologicznych założyło zakłady produkcyjne, które wytwarzają surowce dla firm produkujących smartfony. Do prowadzenia różnych operacji biznesowych potrzebują one energii. Wiele firm założyło swoje prywatne zakłady produkcyjne, aby zapewnić nieprzerwane dostawy prądu i energii. Małe firmy nie mogą stawiać wymagań i muszą stosować się do strategii dostawców zewnętrznych.
Sprzedawcy
Sprzedawcy to pośrednicy rynkowi, w skład których wchodzą hurtownicy, detaliści, firmy dystrybucyjne, agenci i kupcy. Oferują oni usługę transportu produktów z zakładu produkcyjnego do miejsca przeznaczenia i do klientów końcowych.
Sprzedawcy korzystają z usług różnych firm i agencji, takich jak firmy doradcze w zakresie zarządzania, agencje reklamowe i agencje badań marketingowych, aby promować i sprzedawać produkty właściwym klientom końcowym. Są oni ważnym ogniwem łączącym firmę z klientami.
Klienci
Klienci to podmioty, które faktycznie kupują i konsumują produkt w zamian za pieniądze. Odgrywają oni istotną rolę w środowisku zewnętrznym, ponieważ rentowność firmy zależy od klientów końcowych.
Istotne jest, aby firma zaspokajała potrzeby klientów poprzez doskonałą obsługę klienta. Oba te czynniki są ważne dla ich zadowolenia. Jeśli chodzi o klientów, istnieją różne rodzaje klientów, takie jak instytucje, firmy, rządy i klienci indywidualni. Trzeba sobie z nimi radzić w różny sposób, ponieważ każdy z nich to odrębne zapalenie jelit.
Jeśli chcesz zatrzymać klientów, musisz zaspokoić ich potrzeby i pragnienia. Zadowolenie klienta staje się ostatnio coraz ważniejsze, ponieważ trzeba oferować klientom różne opcje, a oni muszą wybrać jedną z nich. Jeśli klientowi nie spodoba się Twój produkt, wybierze ofertę konkurencji.
Konkurenci
Rynek konkurencyjny to porządek dzisiejszego środowiska biznesowego, a era monopolu odeszła w niepamięć. Przedsiębiorstwa i firmy muszą ze sobą konkurować, aby przyciągnąć uwagę klientów. Jeśli chcesz, aby konkurencja na rynku nie miała charakteru cenowego, musisz zapłacić cenę za zatrudnienie najlepszych talentów, sponsorowanie imprez lub kampanie reklamowe i promocyjne.
Kupując od dostawców surowce najlepszej jakości po dobrej cenie, trzeba zmierzyć się z konkurencją. Dzieje się tak z powodu niedoboru surowców oraz wielu konkurencyjnych firm i przedsiębiorstw. Jednak konkurencyjny rynek światowy i globalizacja nie tylko wpływają na cenę, ale także na klientów i gospodarkę kraju.
Ogół społeczeństwa
Ogół społeczeństwa to grupa, która ma wpływ i zainteresowanie zdolnością danej osoby do osiągania celów i zadań. Obejmuje ona grupy medialne, stowarzyszenia kobiet, ekologów, organizacje ochrony konsumentów, grupy lokalne i stowarzyszenia obywateli.
Czynniki polityczne i prawne
Czynniki polityczne i prawne w różny sposób kształtują rynek. Oznacza to, że należy dostosować swoją działalność do sił politycznych i prawnych oraz podejmować decyzje, pamiętając o tych czynnikach. Jednak niektóre z głównych czynników politycznych i prawnych są następujące:
- prawa dotyczące eksportu i importu,
- przepisy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa,
- przepisy dotyczące dyskryminacji,
- te dotyczące oszustw,
- przepisy dotyczące zatrudnienia,
- prawa autorskie.
Czynniki ekonomiczne

Gospodarka kraju i sytuacja ekonomiczna mają ogromny wpływ na przedsiębiorstwo, jeśli chodzi o proces podejmowania decyzji przez klientów i poziom produkcji. Oto niektóre z głównych czynników ekonomicznych, które mogą mieć wpływ na działalność firmy:
- Podaż i popyt.
- Podatki.
- Inflacja.
- Recesja.
- Kurs walutowy.
- Stopa procentowa.
Czynniki społeczne
Środowisko społeczno-kulturowe rynku ma ogromny wpływ na działalność gospodarczą, ponieważ należy wytwarzać produkty odpowiadające kulturze danego społeczeństwa. Należy unikać wszystkich niebezpiecznych praktyk, które są nieodpowiedzialne i niebezpieczne dla społeczeństwa. Poniżej przedstawiono niektóre z głównych czynników społeczno-kulturowych:
- Różnice w stylach życia.
- Rozkład wieku i długość życia.
- Wskaźniki imigracji i emigracji.
- Tempo wzrostu liczby ludności.
- Wielkość i struktura rodziny.
- Klasy społeczne.
- Kwestie zdrowotne i świadomość zdrowotna.
- Przekonania i religia ludzi.
- Poziom wykształcenia.
- Zwyczaje zakupowe.
Czynniki technologiczne
Umiejętności, wiedza i możliwości techniczne mają ogromny wpływ na procesy produkcyjne. Także na produkcję materiałów i części technicznych. Są one niezbędne do sprawnego działania i funkcjonowania firmy. W rzeczywistości chodzi tu o podstawowe drobne czynniki, takie jak rodzaj narzędzi i wózków do konserwacji, których używasz, aby zapewnić bezpieczeństwo sprzętu i narzędzi. Poniżej przedstawiono niektóre z głównych czynników technologicznych:
- Technologia ładowania bezprzewodowego.
- Bezpieczeństwo związane z kryptografią.
- Wydajność i osiągi silnika.
- Szybkość i moc obliczeń komputerowych.
- Technologia druku 3D i inne.
- Łączność z Internetem.
- Automatyka.
Czynniki środowiskowe
Każda firma w jakiś sposób korzysta z zasobów naturalnych. Mogą to być minerały, oleje, węgiel, produkty rolne, lasy, rośliny itp. Niektóre z głównych czynników naturalnych są następujące:
- Gatunki biologiczne i ich przetrwanie.
- Regulacje i prawa dotyczące środowiska.
- Zasoby odnawialne/nieodnawialne.
- Pogoda.
- Zanieczyszczenia.
- Zmiany klimatyczne.
Pamiętajmy, że mikrootoczenie określa warunki rozwoju firmy na danym geograficznie rynku. Jest związane z rynkami, na których działa firma.