Istnieją pewne modele podejmowania decyzji. Dowiedz się, jak powinna wyglądać efektywna praca w zespole. Sprawdź, jakie są wady i zalety grupowego podejmowania decyzji.
1. Komunikacja
Jednym z najistotniejszych czynników przy owocnej pracy zespołowej jest komunikacja. Dobry rozmówca musi wypowiadać się klarownie, aby utrzymać uwagę oraz zainteresowanie współpracowników, a kiedy role się odwracają, musi być aktywnym słuchaczem, który okazuje należyty szacunek rozmówcy.
2. Atmosfera
Wydajną pracę zespołową wspiera także dobra atmosfera. Współpracownicy nie mają obowiązku za sobą przepadać. Jednak zachowanie kultury osobistej oraz codziennej życzliwości będzie mieć pozytywny wpływ na współpracę oraz obiecujące wyniki.
3. Wspólna praca
Warto też pamiętać, że na wyniki nie ma wpływu jedynie praca własna pojedynczej jednostki. Nawet jeżeli charakteryzowałaby się wyróżniającą jakością a praca całego zespołu. Zarządzanie w pojedynkę nie zawsze przynosi upragnione skutki. Każdy pracownik stanowi ważną część całości i na końcowe rezultaty pracy ma wpływ staranie i sumienność każdego z nich.
Modele podejmowania decyzji
Czy wiesz, że proces podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów w zespole powinien przebiegać według określonego modelu?
Modele podejmowania decyzji, które mogą okazać się pomocne to:
Model 1. Styl racjonalny
W tym modelu decyzja zostaje podjęta poprzez przemyślane działanie, najlepiej w zgodzie ze schematem procesu decyzyjnego
Ten styl jest bezpiecznym rozwiązaniem. Jednak zamyka nam możliwości na bardziej nieszablonowe i być może lepsze rozwiązania.
Model 2. Styl proceduralny
W tym modelu decyzja zostaje podjęta na podstawie określonych procedur stosowanych przez przedsiębiorstwo.
Sprawdzone metody, których działanie sprawdzało się już wcześniej w firmie jest racjonalnym działaniem. Jednak może ograniczać kreatywność pracowników.
Model 3. Styl fundamentalistyczny
W tym modelu decyzja zostaje podjęta na bazie poglądów czy przyjętego systemu wartości zwierzchnictwa.
Zamykanie się na rozwiązania podporządkowane poglądom zwierzchnictwa jest bezpieczne dla pracowników. Jednak trudno określić czy w ten sposób podejmie się najkorzystniejszą decyzję.
Model 4. Styl pragmatyczny
W tym modelu dochodzi do kompromisu, który ma przynieść satysfakcjonujące rozwiązanie dla każdej ze stron.
Kompromisy bywają nieuniknione w podejmowaniu decyzji wspólnie, jednak trudno jest znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało każdego. W ten sposób często podejmujemy decyzje zaakceptowaną przez wszystkich, jednak nikt nie jest z niej specjalnie zadowolony.
Model 5. Styl tradycyjny
W tym modelu decyzja zostaje podejmowana na podstawie wcześniejszych doświadczeń i zwyczajów panujących w firmie.
Podejmowanie decyzji według wyrobionych przez lata schematów i doświadczeń może dawać poczucie bezpieczeństwa i stałości. Czasem musimy dostosować się do zmieniających się realiów, aby uzyskać najkorzystniejsze wyniki.
Model 6. Styl wizjonerski
W tym modelu na decyzje mają wpływ osobiste przekonania i wizje osoby decydującej.
Taki model pozwala jednostce na kreatywność, jednak zamykanie się na sugestie współpracowników ogranicza nas w znalezieniu najlepszego rozwiązania.
Wady i zalety grupowego podejmowania decyzji
Grupowe podejmowanie decyzji przez współpracowników niesie za sobą niezaprzeczalne zalety, ale zarazem wady, którym warto się przyjrzeć.
Zalety:
- Nie podlega dyskusji to, że w grupie mamy do zaoferowania bardziej bogatą i pomocną wiedzę niż w pojedynkę. Wspólna analiza problemu daje szansę na lepsze rozwiązanie. Oczywiste jest, że niektóre jednostki wyróżniają się swoimi zasobami informacji i błyskotliwością na tle innych współpracowników/ Jednak nawet wtedy wkład reszty zespołu może mieć pozytywne skutki na proces decyzyjny ze względu na spojrzenie na sprawę z więcej niż jednej perspektywy.
- Zaprezentowanie więcej niż jednego z możliwych rozwiązań przez współpracowników, zwiększa szanse na wybranie tej właściwej decyzji, która przyniesie najkorzystniejsze wyniki.
- Zapoznanie jednostki z perspektywami współpracowników nie tylko wzbogaca jej wiedze. Zarazem sprawia, że każdy jest w równym stopniu doinformowany, dzięki czemu dochodzi do mniejszej ilości konfliktów w zespole.
Wady:
- Podejmowanie dedycji biorąc pod uwagę perspektywę każdego ze współpracowników, trwa dłużej i niesie za sobą dodatkowe koszta ze względu na odłożenie decyzji w czasie.
- Dochodząc do porozumienia grupowo, często trzeba iść na kompromis, który ostatecznie nie satysfakcjonuje w zadowalającym stopniu żadnego ze współpracowników.
Wniosek
Choć decyzja podjęta wspólnie zajmuje więcej czasu i może nie być wyjątkowo satysfakcjonująca dla każdego ze współpracowników, w ostatecznym rozrachunku mamy większe szanse na dobre i korzystne rozwiązanie, dochodząc do niego wspólnymi siłami.
Podsumowanie

Podjęcie decyzji indywidualnie czy też grupowo nigdy nie jest proste. Trudno jest uzyskać rozwiązanie, które będzie korzystne dla wyników firmy oraz będzie satysfakcjonowało zwierzchnictwo i pracowników. W procesie podejmowania decyzji mogą nam pomóc powyżej opisane modele, jednak to jaki wybór będzie najlepszy, jest kwestią indywidualnego przypadku i posiadanie wiedzy na temat różnych typów odnajdywania rozwiązać przybliża nas do celu, jakim jest podjęcie najkorzystniejszej decyzji.
Podejmowanie decyzji jest kluczowe dl naszej firmy. To niełatwe zadanie. Najtrudniej podejmować decyzje grupowe, bo co niektórzy mają odmienne od nas zdania.