Robert Frost napisał: „Dwie drogi rozeszły się w lesie, a ja wybrałem tę mniej uczęszczaną, i to zrobiło różnicę”. Niestety, nie każda decyzja jest tak prosta, jak „Wybierzmy tę drogę i zobaczmy, dokąd prowadzi”, zwłaszcza gdy podejmujemy decyzję związaną z naszą firmą.
Niezależnie od tego, czy zarządzasz małym zespołem, czy stoisz na czele dużej korporacji, Twój sukces i sukces Twojej firmy zależy od podejmowania właściwych decyzji i wyciągania wniosków z decyzji błędnych.
Poniższe etapy procesu decyzyjnego pomogą Ci podejmować bardziej opłacalne decyzje. Będziesz w stanie lepiej zapobiegać pochopnym decyzjom i podejmować te bardziej przemyślane.
7 kroków procesu decyzyjnego
- Określenie decyzji.
- Zebranie istotnych informacji.
- Określenie alternatywnych rozwiązań.
- Ważenie dowodów.
- Dokonanie wyboru spośród alternatywnych rozwiązań.
- Podejmij działanie.
- Przeanalizuj swoją decyzję.
Przegląd procesu decyzyjnego i definiowanie procesu podejmowania decyzji biznesowych
Proces podejmowania decyzji w biznesie to proces, który krok po kroku umożliwia profesjonalistom rozwiązywanie problemów poprzez ważenie dowodów, analizowanie alternatywnych rozwiązań i wybieranie drogi postępowania. Tak zdefiniowany proces daje również możliwość sprawdzenia na koniec, czy podjęta decyzja była właściwa.
7 etapów procesu podejmowania decyzji
Choć w Internecie, podręcznikach biznesowych i prezentacjach liderów można znaleźć wiele różnych wariantów procesu decyzyjnego, profesjonaliści najczęściej korzystają z tych siedmiu kroków.
1. Określenie decyzji
Aby podjąć decyzję, należy najpierw zidentyfikować problem, który trzeba rozwiązać, lub pytanie, na które trzeba odpowiedzieć. Jasno określ swoją decyzję. Jeśli źle określisz problem do rozwiązania lub jeśli wybrany przez Ciebie problem jest zbyt szeroki, zepchniesz pociąg decyzyjny z torów, zanim jeszcze opuści on stację.
Jeśli decyzja ma doprowadzić do osiągnięcia konkretnego celu, należy go zmierzyć i określić w czasie.
2. Gromadzenie istotnych informacji
Po określeniu decyzji nadszedł czas na zebranie informacji istotnych dla tego wyboru. Dokonaj oceny wewnętrznej, sprawdzając, gdzie Twoja organizacja odniosła sukces, a gdzie poniosła porażkę w obszarach związanych z Twoją decyzją. Należy również poszukać informacji w źródłach zewnętrznych, w tym w opracowaniach, badaniach rynkowych oraz w niektórych przypadkach w ocenach płatnych konsultantów.
Należy pamiętać, że zbyt duża ilość informacji może utrudnić cały proces.
3. Określ alternatywne rozwiązania
Mając teraz pod ręką istotne informacje, należy określić możliwe rozwiązania problemu. Zazwyczaj istnieje więcej niż jedna opcja, którą należy rozważyć, próbując osiągnąć jakiś cel. Na przykład, jeśli Twoja firma stara się zwiększyć zaangażowanie w mediach społecznościowych, alternatywą mogą być płatne reklamy społecznościowe, zmiana strategii organicznych mediów społecznościowych lub połączenie tych dwóch rozwiązań.
4. Ważenie dowodów
Po zidentyfikowaniu wielu alternatyw, rozważ dowody przemawiające za lub przeciw tym alternatywom. Zobacz, co firmy zrobiły w przeszłości, aby odnieść sukces w tych obszarach, a także przyjrzyj się własnym zwycięstwom i porażkom. Zidentyfikuj potencjalne pułapki związane z każdą z alternatyw i porównaj je z możliwymi korzyściami.
5. Wybór spośród alternatywnych rozwiązań
W tej części procesu decyzyjnego następuje faktyczne podjęcie decyzji. Mamy nadzieję, że określiliśmy i sprecyzowaliśmy, jaką decyzję należy podjąć, zebraliśmy wszystkie istotne informacje oraz opracowaliśmy i rozważyliśmy potencjalne ścieżki postępowania. Powinieneś być przygotowany do dokonania wyboru.
6. Podejmij działanie
Kiedy już podejmiesz decyzję, zacznij działać! Opracuj plan, dzięki któremu Twoja decyzja stanie się konkretna i możliwa do zrealizowania. Opracuj plan projektu związanego z Twoją decyzją, a następnie przydziel zadania swojemu zespołowi.
7. Przeanalizuj swoją decyzję

Po upływie ustalonego czasu – określonego w pierwszym etapie procesu decyzyjnego – spójrz uczciwie na swoją decyzję. Czy udało się rozwiązać problem i odpowiedzieć na pytanie? Czy osiągnęliśmy założone cele?
Jeśli tak, zanotuj, co zadziałało, aby móc to wykorzystać w przyszłości. Jeśli nie, ucz się na swoich błędach, rozpoczynając proces decyzyjny od nowa.
Narzędzia do lepszego podejmowania decyzji
W zależności od decyzji, możesz rozważyć dowody, używając drzewa decyzyjnego. W poszczególnych gałęziach drzewa zapisano prawdopodobieństwo sukcesu i szacowaną wypłatę. Dzięki temu firma może sprawdzić, która opcja przyniesie większe dochody.
Macierz decyzyjna to kolejne narzędzie, które może pomóc w ocenie opcji i podejmowaniu lepszych decyzji.
Dzięki przedstawionym 7 krokom oraz narzędziom, które ułatwią rozpoczęcie pracy, będziesz mógł szybciej podejmować bardziej świadome decyzje.
Szef ma ogromną odpowiedzialność. Podejmowanie decyzji w firmie jest kluczowe. Dlatego zawsze warto robić to po odpowiedniej analizie i na spokojnie,